Z jednoho nástupiště dvěma rozchody

V železniční stanici Zastávka u Brna bylo v půli června slavnostně zprovozněno unikátní propojení mezi běžnou železniční tratí a úzkorozchodnou muzejní dráhou vedoucí do Zbýšova. Nově mohou cestující přestoupit z vlaku Českých drah na muzejní soupravu přímo na jednom nástupišti. To je unikátní nejen v České republice, ale není to obvyklé ani v celém středoevropském prostoru.

„Pro naše návštěvníky je to velký krok vpřed. Z běžného vlaku vystoupí doslova pár kroků od naší úzkorozchodné soupravy, která je zaveze až do muzea v areálu bývalého černouhelného hlubinného dolu Jindřich II ve Zbýšově,“ řekl Jan Procházka ze spolku Muzeum průmyslových železnic, kterého členové se na realizaci podíleli, a dodává: „Stanice Zastávka u Brna se tak stává jedním z nemnoha přestupních bodů ve střední Evropě, kde mohou cestující přejít z běžného rozchodu (1435 mm) na úzkokolejku (600 mm) bez nutnosti opustit nástupiště. Vzniklo bezpečné, bezbariérové a zároveň atraktivní spojení.“

Samotné napojení úzkokolejky na nádraží normálně rozchodné trati v Zastávce vzniklo souběžně s rekonstrukcí tratě z Brna a rekonstrukcí stanice Zastávka u Brna, kterou prováděla Správa železnic. Dobrovolníci ze spolku Muzeum průmyslových železnic vybudovali vlastními silami přibližně 300 metrů nové trati. Náklady v řádu několika milionů korun jim pomohli uhradit sponzoři a také veřejnost, která přispěla například „adopcí pražců“. Zapojilo se více než sto dárců a společně dali dohromady čtvrt milionu korun.
„Pomáhala nám spousta lidí i firem. Chtěl bych poděkovat například paní RNDr. Janě Křížové za ohromnou pomoc. Přispěl Jihomoravský kraj, město Zbýšov nebo obce Zastávka a Babice u Rosic,“ vyjmenoval Jan Procházka.

„Jsem rád, že Jihomoravský kraj mohl tento jedinečný projekt podpořit. Zastupitelstvo schválilo dotaci ve výši jednoho milionu korun, protože jsme přesvědčeni, že propojení běžné a úzkorozchodné tratě významně přispěje k rozvoji turismu v regionu a zároveň podpoří zachování našeho průmyslového dědictví. Věříme, že tato nová přestupní možnost zatraktivní celý mikroregion Kahan a přivede do něj ještě více návštěvníků,“ doplnil Jan Zámečník, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast strategického rozvoje a strategie chytrého regionu.

Zdeněk Milan, starosta obce Zastávka, k tomu řekl: „Obec Zastávka a celý mikroregion Kahan jsou pyšní, že mohou být partnery regionální úzkorozchodné železnice i muzea. Pevně věříme, že naše vzájemná spolupráce se díky napojení na nové nádraží dále rozvine a přinese krásné zážitky pro všechny zájemce o hornictví a železnice. Již teď se na všechny těšíme.“
„Regionální úzkorozchodná železnice mezi obcí Zastávka a městem Zbýšovem v sobě spojuje odkaz na hornickou tradici i na kolejovou dopravu, jež sehrávala (a sehrává) zásadní úlohu. A navíc je „naše“ úzkorozchodná železnice ještě krásná. Stejně jako jsou úžasní lidé, kteří o dráhu a všechny mašiny a vagony pečují,“ připomněl Petr Pospíšil, místostarosta obce Zastávka.

Jak funguje model "jedno nástupiště - dva rozchody" vyzkoušeli hned 14. června turisté, kteří přijeli speciálním parním vlakem z Brna, přeskočili do vagónků úzkorozchodné železnice a vychutnali si jízdu do zbýšovského areálu.

Speciální výhybky

Na stavbě propojení muzea s nádražím v Zastávce u Brna se podílela také řada firem – OHLA ŽS, SUDOP GROUP, SUBTERRA nebo prostějovská DT – Výhybkárna a strojírna, která na stavbu dodala dvojici úzkorozchodných výhybek.

„Tento typ výhybek dnes už běžně nevyrábíme. Dříve jsme u nás v Prostějově vyráběli každý rok desítky výhybek pro úzkorozchodné důlní a polní železnice, ale s tím, jak se tento segment postupně utlumuje, jsou jich nyní jen jednotky kusů ročně. Zkušenosti s nimi ale máme a navíc, díky dostatečným vlastním konstrukčním kapacitám umíme vyprojektovat a vyrobit jakýkoliv atypický produkt podle konkrétního umístění a přání zákazníka,“ uvedl obchodní ředitel DT – Výhybkárny a strojírny Dušan Kadlec a dodal: „Moc rádi jsme tento projekt podpořili. Naši konstruktéři na místě zaměřili stávající stav, navrhli geometrii dvou nových výhybek a pak jsme je vyrobili a dodali. Naše spolupráce probíhá také v oblasti dalšího technického poradenství, pokud jsme o něj požádáni.“

Historie a význam projektu

Za projektem stojí Regionální úzkorozchodná železnice o.p.s., založená roku 2010 městem Zbýšov, obcemi Zastávka a Babice u Rosic a spolkem Muzeum průmyslových železnic. Cílem je nejen rekonstrukce původní hornické vlečky, ale i vytvoření funkčního muzea železnic typických pro průmysl 19. a 20. století přímo v autentickém prostředí bývalého Rosicko-oslavanského uhelného revíru.

Projekt je unikátní v rámci Jihomoravského kraje i celé ČR. Společnost úzce spolupracuje s Mikroregionem Kahan a Regionálním informačním centrem v Zastávce. Pořádá tradiční akce jako Muzejní noc, spolupracuje na akci S párou za horníky nebo se zapojuje do Hornických slavností, ale pořádá i pravidelné jízdy pro veřejnost, školní výlety a železniční nadšence z celé Evropy.

Úzkorozchodná železnice dnes spojuje stanici Zastávka u Brna s areálem Jindřich II u Zbýšova, kde se nachází rozsáhlá sbírka více než 50 historických úzkorozchodných lokomotiv (parních, elektrických i motorových) a přes 100 vozů osobní i nákladní dopravy.

„Dnes oficiálně otevřené spojení přináší zcela novou úroveň komfortu návštěvníkům muzea. Ročně jich k nám přijíždí téměř 10 tisíc a toto nové napojení má potenciál návštěvnost dál zvyšovat a posílit význam muzea jako regionálního turistického cíle,“ uzavřel Jan Procházka.

volný čas, obecné info, zajímavosti

Pojďte si užít Mikroregion Kahan!

MIKROREGION KAHAN

  • Hutní osada 14, 664 84 Zastávka
    IČO: 71214038
    Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
    projekty, administrativní záležitosti
    +420 602 126 391

  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
    web a sociální sítě, soutěže
    S párou za horníky, Snídaně s Kahanem
    +420 604 206 662; Halka Horká


Děkujeme našim partnerům


© Mikroregion Kahan dso

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Google Analytics
Marketingové nástroje pro Google Analytics
Přijmout
Odmítnout
Facebook
Marketingové nástroje pro Facebook
Přijmout
Odmítnout
Ostatní
Ostatní
Přijmout
Odmítnout