Mise uhlí!
Mikroregion Kahan připravil atraktivní pracovní listy o hornické historii pro základní školy. Zaujmou žáky i pedagogy.
Vezměte sušenku, dvě párátka a pokuste se z ní vyrýpat co nejvíce čokoládových kousků. Jak vám to půjde? Kolik času to zabere? A jak bude sušenka vypadat po pokusu?
Přesně tak může začít hodina, ve které si učitelé a žáci povídají o dolování černého uhlí — a společně přemýšlejí, jak těžba proměňuje krajinu i život lidí.
Velice těžké téma. Ale dá se podat s lehkostí, vtipem, zajímavými pokusy a přitom se spoustou informací ve třídách i v terénu. Mikroregion Kahan ve spolupráci s projektem Pomáhej pohybem Nadace ČEZ vytvořil sadu pracovních a metodických listů. „Chceme do škol nejen v našem regionu přinést zážitkové učení a zajímavě připomenout i mladším ročníkům fakt, že jen kousek od Brna se více než 200 let těžilo černé uhlí,“ říká Zdeněk Milan, předseda mikroregionu Kahan. „Uhlí z oblasti Rosicka změnilo navždy tvář průmyslu, měst a samozřejmě zdejší krajiny. Zároveň se tu odehrála velká spousta změn společenských. Pracujeme s příběhy horníků, jejich rodin,“ přibližuje Halka Horká, koordinátorka tvorby pracovních listů s názvem Mise uhlí (Havířskou minulostí pro žáky).
Kahan vsadil na znalosti, dovednosti a umění Báry Dvořákové – odbornice na interpretaci místního dědictví. Ta pedagogům vzkazuje, proč nové listy používat: „Jsou určeny školám a pedagogům z celé republiky, kteří hledají moderní, praktické a snadno použitelné materiály.“ Tvůrci také vycházeli z informací od samotných učitelů, že listy s důrazem na místně zakotvené učení by jim pomohly a ušetřily spoustu času při přípravě výuky.
PRACOVNÍ LISTY ZDE
4× PROČ s listy pracovat
- Místně zakotvené učení, které dává smysl
Žáci poznávají reálná místa (nejen) našeho regionu a vytvářejí si vztah k prostředí, kde žijí nebo které navštíví. Materiály využívají místních témat i souvislostí z oblasti s historickou těžbou černého uhlí. - Moderní výuka do kapsy
Listy rozvíjejí klíčové kompetence a jsou v souladu s revidovanými RVP ZV. Přinášejí témata v praktických souvislostech napříč obory. - Zábavná výuka bez zdlouhavé přípravy
Hotové aktivity podporují kritické myšlení, práci s daty i schopnost řešit problémy — a učitelé je mohou použít okamžitě. Doprovodná metodika shrnuje vše podstatné na jednom místě. - Ideální do třídy, pro projektové dny i terénní výuku
Listy lze použít ve třídě i venku. Umožňují sestavit smysluplnou hodinu, projektový den, půldenní či celodenní program. Časovou náročnost si volí pedagog sám.

Bára Dvořáková již pracovala v oblasti například na zastávecké audiostezce Perly mezi hlušinou či rosické stezce Mizející krajina. Přípravný tým vychází z přesvědčení, že vzdělávání má být zakotvené v místě, kde žáci žijí nebo které navštíví. Využívá příběhy, které máme doslova na dosah – od hald, přes těžní věže až po zbytky bývalých důlních vleček.
Netradičně zpracovaným téma dodávají na atraktivitě také ilustrace, komiksy, hravé prvky, které listům dodali výtvarníci a grafici Jitka a Adrian Martinkovičovi.

Celý projekt s názvem Poznávám místa, kde vyrůstám (Havířskou minulosti – Mise uhlí) by nevznikl bez velké podpory Nadace ČEZ prostřednictvím programu Pomáhej pohybem. V něm lidé svým během, chůzí či sportem sbírají body ve speciální aplikaci a rozdělují je jednotlivým projektům. „Takže kromě nadace chceme poděkovat všem, kteří projektu svoje nastřádané bodíky udělili a možnost, jak dětem udělat výuku zajímavější, podpořili,“ dodává Halka Horká.
„Nevíš-li, kam patříš, nevíš, kdo jsi.“ — Wallace Stegner
Nové pracovní listy zvou učitele i žáky na dobrodružné učení ve světě, který mají doslova na dosah. Materiály jsou zdarma ke stažení na webu mikroregionu Kahan.